Wednesday 19 January 2011

Cecacing Stuxnet sabotaj program nuklear Iran


WASHINGTON 16 Jan. - Perkhidmatan perisikan Amerika Syarikat (AS) dan Israel telah bekerjasama bagi menghasilkan sejenis cecacing komputer bagi mensabotaj usaha Iran untuk membina bom nuklear.

Akhbar New York Times (NYT) semalam memetik pakar perisikan dan tentera sebagai berkata, Israel telah menguji keberkesanan cecacing komputer Stuxnet yang dipercayai telah menyebabkan satu perlima daripada alat emparan nuklear Iran terpaksa ditutup pada November lalu.

Tindakan sabotaj itu didakwa membantu membantutkan keupayaan Teheran untuk membina senjata nuklearnya yang pertama.

Ujian tersebut dijalankan di kompleks Dimona yang dikawal ketat di padang pasir Negev, iaitu kemudahan yang menempatkan program senjata nuklear Israel, satu-satunya negara kuasa nuklear di Asia Barat.

Pakar dan pegawai memberitahu NYT, usaha untuk menghasilkan Stuxnet ialah projek bersama AS-Israel dengan bantuan Britain dan Jerman.

"Untuk menguji keberkesanan cecacing itu, kita perlu mengetahui mesin-mesin yang hendak diserang.

"Cecacing itu berkesan kerana pihak Israel mengujinya," kata seorang pakar AS.

Sebelum ini sudah timbul spekulasi meluas bahawa Israel mendalangi cecacing Stuxnet yang menyerang komputer-komputer di Iran, dan Teheran pula menuduh rejim Zionis itu dan AS terlibat dalam pembunuhan dua saintis nuklear Iran pada November dan Januari lalu.

Laporan NYT itu menyusuli kenyataan Iran bahawa program pengayaan uraniumnya menunjukkan kemajuan 'sangat menggalakkan', hanya beberapa hari sebelum Teheran dan enam kuasa dunia dijadual mengadakan rundingan mengenai program nuklear republik Islam tersebut.

Serangan cecacing Stuxnet disasarkan terhadap sistem kawalan komputer yang dibina oleh gergasi perindustrian Jerman, Siemens dan lazimnya digunakan untuk mengurus sistem bekalan air, pelantar minyak, loji tenaga dan infrastruktur kritikal lain.

Kebanyakan jangkitan Stuxnet dikesan di Iran, sekali gus mencetuskan spekulasi virus tersebut juga bertujuan untuk mensabotaj kemudahan nuklear di negara itu. - AFP

Kredit: http://www.utusan.com.my/


View the original article here


This post was made using the Auto Blogging Software from WebMagnates.org This line will not appear when posts are made after activating the software to full version.

No comments:

Post a Comment

Followers

Blog Archive

Powered by Blogger.